Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Louise - 10 mars 2011 19:16

Sänder en tanke till en av mina bästa vänner, Helena, vars marsvinsskara minskats från 5 till 1 på mindre än ett års tid. Två gick bort under de senaste 10 dagarna(vi håller tummarna för att det inte är någon smittsam sjukdom som orsakat det!).


Det är det tråkiga med att ha många relativt jämngamla, äldre marsvin. Hela hennes marsvinsskara låg på 4-6,5 år förra året. Den sista flickan som är kvar är 4,5 år nu och den yngsta hon hade. Mina tankar ligger hos Helena och Pärlan nu, det kan inte vara roligt att förlora så många kära grisar på så kort tid som mindre än ett år.


Det är det här som får mig lite orolig över att samtliga mina grisar är ganska jämngamla. Domino fyller ett år under månaden(jag hade nästan glömt bort det!) och han är min äldsta gris. Jaja, det är långt kvar till dess, finns ingen anledning för mig att tänka på sånt tråk nu. De är ju bara bebisar ännu!  


Igår och idag har jag pysslat med grisarna en del. Klippt klor, städat och pussat på dem en gnutta mer än vanligt. Igår fick jag också hem ivomecen, så om fyra veckor ska marsvinen vara friska som nötkärnor igen! De har gått upp ca 100g(!) vardera sedan de fick strongholden i januari, efter att ha stått relativt stilla i månader. I muskelväg finns det mycket arbete kvar, men de är på väg! Mina små pigisar..

Ovido - Quiz & Flashcards