Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Ett erkännande

Av Louise - 22 februari 2011 18:27

Jag är tillbaka från veterinären sen en tid tillbaka. Det är inte ringorm! Det vita, skorviga området syns inte till längre och istället så är hela pälsen infesterad av static... jag skulle tippa på att det var en statichärd ovanför ögat förut. Så blir det när man är dålig på att behandla i ansiktet... nedrans static, att det ska vara så svårt att bli av med! Men hellre det än ringorm ändå, alla gånger!


Jag insåg att det inte var ringorm redan innan jag gick till veterinären, men jag drog dit ändå. Nu pga masken jag fnulat på i månader. IRL har jag gjort mer väsen av min oro än jag gjort på bloggen, just för att jag mest bara blivit kallad paranoid här hemma och inte hade lust att framstå som så här med...


Alldeles i början av januari drog jag då till veterinären(efter att ha planerat detta sen i början i december) för att få något mot mask. Jag ville ha ivomec, men hon sa att stronghold skulle vara bättre, så det blev det. Jag behandlade och avvaktade i en månad. Den röda urinen har sen dess upphört/minskat hos flera av marsvinen och samtliga har slagit viktrekord efter att ha stått relativt stilla i flera månader, så jag tror att det har hjälpt *peppar peppar ta i trä*. Men det känns inte helt bra ännu och jag har läst att ivomec ska ta mask mycket bättre än stronghold gör, så jag ska pröva med det också nu.


Jag borde lyssna mer på min intuition tror jag. Då hade jag kunnat fått bukt på detta redan i oktober... jag känner mig som en sådan idiot. Men, men... bättre sent än aldrig? Allt är fixat nu, jag ska få ivomec sen.


Jag tycker om den här veterinärkliniken. Den är nära(7 min promenad bort!), förhållandevis billig och veterinärerna är väldigt kloka och snälla. Jag var inte hos veterinären med mest marsvinserfarenhet idag, men jag tycker att hon är så bra ändå! Hon erkänner att hon inte kan marsvin särskilt bra, men verkar verkligen vilja lära sig mer. När vi diskuterade lyssnade hon på mina tankar och tog in det jag hade att säga(super!). Jag ska få ivomec nu, men eftersom hon var osäker på doseringen ska jag återkomma nästa vecka för receptet. Hon vågade inte skriva ut något utan att veta helt säkert.


Det märks verkligen att hon bryr sig om djur. Hon var lite orolig över att Rabarber skulle bli förkyld på 7 min-trippen hemåt, och rådde mig att ta honom under jackan istället för den bäddade transportlådan jag tog dit honom i.


Ärliga veterinärer som faktiskt bryr sig, det tycker jag om!

 
 
Hanna

Hanna

22 februari 2011 23:03

Ja, sådana veterinärer är bra! Min lilla klinik vet inte mycket om marsvin men bemötandet jag fått där har varit hundra gånger bättre än på Blå stjärnan och det känns att dom faktiskt lyssnar på mig. Hoppas nu att allt blir bra hos dina smågrisar.

http://abicos.bloggagratis.se

 
Emma

Emma

23 februari 2011 09:15

Veterinärer som verkligen bryr sig är jättebra! Kommer ihåg att det var svårt att hitta veterinären som kunde marsvin bra när vi hade marsvin.

http://emma.stjernstedt.net/blogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 13 november 2012 01:40

Det är dags att jag förnyar mig lite. Min tid på bloggplatsen är över. Sidan är enkel och har varit bekväm, men det är dags för mig att pröva nya marker, vilket förhoppningsvis kommer att bidra till lite mer aktivitet. Välkomna att följa min nya bl...

Av Louise - 15 juni 2012 14:15

Nu är det äntligen sommarlov och jag kan kanske få igång bloggen igen! Det har verkligen varit fullt upp de senaste två månaderna. Aktiviteter och event. Marsvinsskötseln. Plugg och åter plugg. Men jag har nog inte pluggat förgäves! Betygen har kommi...

Av Louise - 14 juni 2012 21:22

Ja, för ungefär en månad sedan uppgraderade jag mig äntligen till en smartphone(bara sisådär 2 år efter alla andra). En supertrevlig Samsung Galaxy Nexus!   Nu är jag helt smartphone-frälst och söker efter lämpliga appar för det mesta. Gissa...

Av Louise - 19 april 2012 23:09

Ojojoj, vad mycket jag har i skolan just nu... jag insåg det inte förrän den här veckan. Av den anledningen har jag varit lite handlingsförlamad på sistone. Det är något utav en ond cirkel...   Här är alla saker som borde vara klara typ nu... ...

Av Louise - 17 april 2012 01:30


  Ja, det här har Pärlan råkat ut för. En jättesvullen tass. Jag tar hand om henne så noggrant jag kan nu... hon har magrat lite den senaste månaden, så det här är det sista hon behöver. ...

Ovido - Quiz & Flashcards