Alla inlägg under april 2011

Av Louise - 15 april 2011 09:11

Ja, så är man visst för tidig till skolan under sista dagen innan påsklovet... ;) tydligen hade vi inte första lektionen idag. Nåväl, det är väl mysigt att sitta vid datorn och slappa lite innan hjärnan måste komma igång igen.

Fr.o.m klockan 14 idag är det alltså påsklov för mig. Det ska bli så skööönt! Dock lär mitt lov bestå av något oerhört mycket plugg. Jag har fysikprov, kemiprov, datorkunskapsinlämning, historiarapport(*shrug*), bokläsning+bokanalys, historiauppsats-komplettering, plus något mer jag säkert har glömt för stunden, och allt måste vara klar under veckan efter lovet.

Hrm... aja, sol och ett kilo påskgodis lär väl förhoppningsvis väga upp det hela! Plus det som lär påbörjas i slutet av veckan(*hemlig*;p).

Av Louise - 14 april 2011 12:45

Idag på hemvägen såg jag en gräsplätt med lite gröna maskrosblad, så jag plockade med mig en näve.  Grisarna blev så glada så! De åt upp sin del så fort att jag inte hann fota dem, men mycket tacksamma kurr fick jag. Jag längtar till grästiderna som bara den nu.

Vägde grisarna idag! Vägda innan grönsaksdags, så lite mer väger de ju annars.

Flickorna
Pärlan, 4,5 år/52 mån: 824g (stark för att vara så liten!)
Nellie, 12 mån: 894g (har gått ner lite i vikt sen Pärlans inflytt)
Brumma, 8,5 mån: 735g (har gått ner lite i vikt sen Pärlans inflytt)
Pojkarna
Domino, 12,5 mån: 1001g (wihooo, äntligen en gris över 1kg-strecket!)
Rabarber, 11 mån: 954g (inte långt ifrån kompisens kilo han heller)

Mest glad är jag nog över Dominos viktförändring. Det är så kul att han nått över kilot, äntligen! Och det är såå skönt att ha friska pigisar som ökar stadigt i vikt! 

Av Louise - 13 april 2011 18:23

Jag insåg just att självaste Nelliepelliekoptern fyller år idag! Attans, nu har jag ju inget gott att bjuda på. Blöta pussar och gos får räcka då, så får jag gottgöra henne någon annan dag.

Grattis gumman!

Av Louise - 13 april 2011 17:58

...och efter lite research på internet har jag bildbevis på att Pärlan har varit det!


  


 Roligt att se! Det där är nog allt den söta Pärlan jag känner. ;)

Av Louise - 11 april 2011 13:52

Pärlan hade tydligen lite stuns i sig. Kanske blir hon flockens nya diktator(det ser i alla fall ut så på duken framför mig, där hon går och ser till att de andra två sitter stilla)? 
  

De började med den riktiga rangordningen så fort jag släckte lampan igår i princip. Efter fyra timmars störd sömn plockade jag ut bråkstaken Pärlan ur buren. Därav den nya sammanföringen idag. Det är lite småläskigt att se på(man är ju så rädd om sina rara flickor!), då Pärlan är ganska skonlös, men jag försöker ha is i magen.. förr eller senare borde det väl lösas... eller? 


Men, men... nu ska jag försöka, på något effektivt sätt, hägna in dem innan jag går på den sista lektionen för dagen(lång lunchrast). Undrar hur jag ska få till det. Kanske får be mamma hålla koll på dem 1½ timme istället.  

Av Louise - 11 april 2011 00:11


Välkommen, Pärlan!
Idag kom hon hit. Född december 2006, så hon är snart 4½ år gammal. Black/white virvelblandis, inte aby som jag först sa. Supersocial och mysig är hon, men den nya miljön har varit lite läskig. Ändå lyckas hennes trygghet smitta av sig på mina andra två flickor(som blev jätteskraja efter burbytet från gallerbur 120x60 till hemmabygge 160x70 igår). Det är det bästa med äldre, tama marsvin!



Fina trion


Sammanföringen verkar ha funkat(*pepparpeppar*). Nellie brydde sig betydligt mer om maten än om Pärlan och stackars Brumma har inte en chans mot Pärlan, trots sina tappra försök, så det verkar ha gått problemfritt. I buren har det blivit lite tandhack och gnäll, men ingen har kommit nära någon annan ännu. Jag undrar hur dominansen kommer att lösas. Antagligen lär de jobba på det inatt, när de vaknat upp från vilostunden.

Nellie brydde sig mer om maten  

Det är roligt att ha en liten veteran i huset igen! Hon verkar vara en superfin tjej. Eller det vet jag ju, då jag är bekant med henne sedan innan. Mitt första strävhår skulle man kunna kalla henne också. Och det enda korthåret i familjen för närvarande. Hon är allt speciell, fina Pärlan. 

Av Louise - 9 april 2011 23:55

Fy, behövde bara ta bort den hemska snöbannern i bloggen och ändra färgerna till något piggare innan jag drar mig i säng. Det stämmer ju inte alls längre, när det är behagligt varmt även om kvällarna och snön har försvunnit helt och hållet! 


Nu ska jag i alla fall lägga mig och se på något avsnitt av The Big Bang Theory, sen sovdags. Så natti!

Av Louise - 9 april 2011 22:53

Jag längtar efter min pojkväns säng... misstolka inte nu, är ni snälla. ;p

Länge, länge har han haft en 90 bred säng, och ni kan ju tänka er hur trångt det blivit varje gång jag sovit över. Förra året fick han i födelsedagspresent(i juni...) att han skulle få en ny valfri säng, men det utnyttjade han inte... förrän denna vecka!

Till slut fick jag nämligen nog! Jag tjatade igång honom i mars och har spejat efter bra begagnade sängar som en hök. Denna vecka hittade jag äntligen den perfekta sängen åt honom och i torsdags blev köpet av! Nu har han då en 120 bred duxsäng med suuuperskön madrass.

   

Såhär sent om kvällen, då jag är trött och har ont i ryggen efter dagens fyra timmar långa storstädning(noggranna marsvinsbad + noggrann städning av burar/tillbehör), börjar jag längta efter den där sängen. Min gamla, hårda, slitna 105 breda säng känns inte lika lockande längre.

Nåväl, borde avrunda. *gäsp* Måste vakna kl 7 imorgon, eftersom jag ska till Helena för att a) umgås och b) hämta hem rara Pärlan. Hoppas att hon kommer att trivas med mina små flickor!

Ovido - Quiz & Flashcards