Alla inlägg den 29 april 2010

Av Louise - 29 april 2010 20:27

Hur gick det här till?

Av Louise - 29 april 2010 12:07

Klockan halv två idag ska Cinnober till veterinären igen. Dianthus har aldrig, aldrig behövt gå till veterinär och här ska Cinno iväg på sitt femte besök under sitt korta tvååriga liv.

Han kvider när han kissar och bajsar. Urinsten, urinvägsinfektion eller förstoppning alltså. Inga trevliga åkommor. Jag vet inte vad det är han har än, eftersom när han gnyr så kommer det ut lite av både. Eftersom förstoppning kan bero på snabbt foderbyte, låter det ju troligt. Jag introducerade trots allt gräs och maskrosblad till grisarna häromdagen, och en relativt stor mängd enligt en del. Det var samma mängd som jag alltid gett vid introduktionen av gräs under mina tio år som marsvinsägare, men kanske var överdominanta Cinnober lite snabb med att roffa åt sig gräs den här gången, vilket orsakat förstoppning.

Dock var inte gnällandet det första jag reagerade på när han visade symptom(han låg på rygg vid det tillfället och jag trodde bara att han tyckte det var ovanligt obehagligt). Det första jag märkte var att kisset var mörkare och luktade lite sämre än vanligt. Det har också de senaste dagarna luktat lite mer om själva buren, trots att den nyligen städades. Detta gör urinvägsinfektion och urinsten troligare. Hoppas för allt i världen på det förstnämnda av de två, ifall det har med kisset att göra. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om det var urinsten i såhär tidig ålder.

Utöver detta håller Dianthus på att utveckla fatty eye(det blir ingen guldpet av honom alltså *suck*). Eftersom han ligger på ca 30-50g övervikt, känns det som att det är mitt fel där med dessutom.
Marsvinsägandet känns verkligen trist och dystert just nu...

Ovido - Quiz & Flashcards