Direktlänk till inlägg 12 maj 2010

Super Size Me

Av Louise - 12 maj 2010 18:25

Nej, med rubriken menar jag inte att jag gått upp i vikt och blivit super size-stor, lyckligtvis. Jag och pojkvännen har fastnat för dokumentärer på sistone och glott på en hel del olika. Igår såg vi på dokumentärfilmen Super Size Me och det måste nog vara en av de bästa dokumentärfilmer jag sett(slår inte The Unconvenient Truth, dock  ). Och till skillnad från många brukar jag tycka om dokumentärer.

Super Size Me är en dokumentärfilm från 2003 där en kille i trettio dagar enbart ska leva på McDonaldsmat. Han måste äta det till frukost, lunch och middag. Syftet med experimentet var att se hur onyttig (McDonalds) snabbmat egentligen är. Från början var han av exeptionellt god hälsa. Under månaden gick han upp elva kilo, fick en skadad lever och kolesterol-och andra värden höjdes till ohälsosamma nivåer. Förutom att följa hans process får man veta mer om hur snabbmat och fetma hänger ihop, hur det påverkar barn o.s.v

Tydligen lider 20-30% av USA:s befolkning av fetma(d.v.s. de har ett BMI över 30), jämfört med Sveriges knappa 5-10%.

Den gav mig riktiga tankeställare. Nu är ju frågan hur många av dessa tankar som faktiskt kommer att slå i verket, men pojkvännen och jag planerar att ordna någon pakt där vi ska vara nyttigare. Hur det än blir, räcker tankar ganska långt i alla fall. McDonalds kommer jag inte att äta mycket på i fortsättningen i alla fall. Kan inte påstå att jag någonsin ätit mycket där dock(någon gång-ett par gånger i månaden i snitt och aldrig stora måltider)... men nu ska jag medvetet inte äta mycket där!    Av anledningen att maten är onyttig, inte för att jag enbart finner den fullkomligt osmaklig.

http://moviebanter.files.wordpress.com/2009/01/924236super-size-me-posters.jpg


Hur som helst, bra film! Jag rekommenderar den.

 
 
Felicia

Felicia

13 maj 2010 23:35

Den har jag också sett, dock ett tag sedan. Förstår inte hur någon skulle vilja utsätta sin kropp för sånt :O Kommer inte ihåg om det nämnde något i filmen, men McDonalds har ett slags "beroendeämne" i sina pommes frites som gör att man vill ha mer av dem. Läskigt!
Själv kan jag faktiskt inte komma ihåg när jag var inne på McDonalds sist, minst 2 år sedan O.o

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

18 maj 2010 10:28

Jag hörde att det är så mycket konserveringsmedel i deras hamburgare att de till och med går att äta efter ett år i rumstemperatur. Fast jag rekommenderar dig inte att prova.

http://julgrisen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 13 november 2012 01:40

Det är dags att jag förnyar mig lite. Min tid på bloggplatsen är över. Sidan är enkel och har varit bekväm, men det är dags för mig att pröva nya marker, vilket förhoppningsvis kommer att bidra till lite mer aktivitet. Välkomna att följa min nya bl...

Av Louise - 15 juni 2012 14:15

Nu är det äntligen sommarlov och jag kan kanske få igång bloggen igen! Det har verkligen varit fullt upp de senaste två månaderna. Aktiviteter och event. Marsvinsskötseln. Plugg och åter plugg. Men jag har nog inte pluggat förgäves! Betygen har kommi...

Av Louise - 14 juni 2012 21:22

Ja, för ungefär en månad sedan uppgraderade jag mig äntligen till en smartphone(bara sisådär 2 år efter alla andra). En supertrevlig Samsung Galaxy Nexus!   Nu är jag helt smartphone-frälst och söker efter lämpliga appar för det mesta. Gissa...

Av Louise - 19 april 2012 23:09

Ojojoj, vad mycket jag har i skolan just nu... jag insåg det inte förrän den här veckan. Av den anledningen har jag varit lite handlingsförlamad på sistone. Det är något utav en ond cirkel...   Här är alla saker som borde vara klara typ nu... ...

Av Louise - 17 april 2012 01:30


  Ja, det här har Pärlan råkat ut för. En jättesvullen tass. Jag tar hand om henne så noggrant jag kan nu... hon har magrat lite den senaste månaden, så det här är det sista hon behöver. ...

Ovido - Quiz & Flashcards