Alla inlägg den 18 september 2010

Av Louise - 18 september 2010 17:24

Jag har inte sett dem tjafsa något mer sedan igår. :-) Kanske slipper jag dela på dem trots allt!

Av Louise - 18 september 2010 00:46

Ja, projektet "långhår i päls" kanske tar slut redan innan det egentligen börjat.


Igår natt satte jag tegelstenen under vattenflaskan för att lilla Brumma lättare skulle nå upp och givetvis fann Nellie jättestort intresse för att sitta på den och slappa, med rumpan rakt under vattenflaskpipen. Resultatet? En blöt rulle och blöt päls. Resultatet av detta? En överintresserad Brumma. Och resultatet av detta? Ett hål i rullen och troligen skada på pälsen.


Hela dagen idag har Nellie varit riktigt elak mot Brumma så fort hon närmar sig henne för att nosa runt mage och rumpa(och detta är hennes favoritintresse just nu) och det börjar gå så långt att hon blir sur på henne bara Brumma kommer nära. Antagligen gjorde lillflickans ryck i rullen riktigt ont för Nell.


Jag börjar bli riktigt orolig för Brummalummans skull... hon är så himla spinkig(har ännu inte passerat vikten hon hade när hon kom hit!) och jämrar sig i ganska många sekunder efter att Nellie läxat upp henne. Börjar fundera på om jag inte ska dela på dem för några dagar, så att Nellie kan bli lite mindre nojig och Brumman kan få lite mer fett på kroppen så att hon i alla fall tål att bossas runt lite. De har ändå inget större nöje av varandra just nu(sitter i olika delar av buren för att de är rädda för varandra), så om det fortsätter lär jag vara tvungen att sära på dem tillfälligt.


Hade ni sett Brumma hade ni förstått mig. Hon vägde 357g när hon kom hit för 2½ vecka sedan och väger inte mer än 350g nu. Hon hade behövt väga minst 430g just nu, skulle jag säga. Massa mage och inga muskler. Musklerna tycker jag brukar sitta just i rörelsen och i höet. Hon rör sig massor, massor och äter bra, så jag kan inte finna någon annan förklaring än att höet är boven i dramat. Även marsvinsgrabbarna har stannat i vikt sedan jag bytte hö, så det borde logiskt sett vara det. Det ska alltså bytas snarast!


Klantigt av mig att inte tänka på att Nellie kanske skulle vilja sätta sig där under vattenflaskan och klantigt av mig att inte byta till hö från bonde tidigare...  det krånglade ju till alltihop.

Ovido - Quiz & Flashcards