Alla inlägg under maj 2010

Av Louise - 3 maj 2010 01:35

Jag hamnade i en mapp med Cinnobilder när jag rotade igenom bilderna jag tagit idag. Även fast jag tycker om den nya bebben och han gör mig gladare, finns sorgen över Cinno där i bakgrunden. Jag saknar honom så mycket...

Av Louise - 2 maj 2010 23:53

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna acceptera nykomlingen så snart, men det kunde verkligen inte ha blivit bättre än såhär i denna situation. Jag ångrar inte det snabba köpet en sekund. Introduceringen gick galant! Jag delar med mig av lite halvkassa bilder av händelseförloppet. Klicka för förstoring.


 


Den första halvtimmen kunde ingen av grisarna få ro och det blev mycket gnäll, kurrande, revirmarkerande och ridande. Dianthus verkade jättestressad, bytte aktivitet vartannan sekund. Lillen fick ingen matro och Dinno åt själ upp allt gräs jag lagt fram. Till slut verkade han lugna sig dock och jag kunde se de två mysa ihop i huset. De kommande två timmarna kunde de ta det lugnt, men det blev lite tjafs och gnäll titt som tätt.


 


Vid niotiden fick Dinno fnatt igen och skulle absolut rida på den lilla så mycket som möjligt. Han lämnade en mindre trevlig present i lillpojkens päls; en gigantisk(i proportion med marsvinet) spermaklump. Med mycket möda lyckades jag klippa bort den, men nu är han nästintill naken på några ställen. Det ser nästan ut som att han har haft skabb, men han är inte mindre söt för det.  


 


Efter denna händelse blev de som bästa vänner. Allt de sen dess gjort har varit att prata, nyfiket undersöka omgivningarna, mysa och äta ihop. Båda var som totalförändrade! Dianthus, som tidigare varit ovanligt feg, tyst och stillsam, blev riktigt framåt, pratig och aktiv. Verkligen pigg och framför allt glad! Den än så länge odöpta nykomlingen var till en början väldigt rädd och stillsam han med, men när han knutit vänskapsband med Dinno blev det liv i honom. Nu kan man knappt plocka upp honom, så alert som han är. Men han är söt som få.


 


Dianthus behövde en kompis mer än jag hade trott, med tanke på vilken förändring i beteende jag kunde se efter att de kommit överens. Min älskade lilla D-pojke är så himla glad igen! Han verkar trivas i ledarrollen. Av den anledningen kan jag inte annat än tycka om den lilla nya. Han tände ljus i mörkret.


 


En ordentlig presentation av den lilla nya(vilket jag lär kalla honom tills jag kommit på något bättre) i sin nya miljö kommer snart. Jag tror att jag borde döpa honom först.   

Av Louise - 2 maj 2010 20:30

...min lille namnlöse nykomling! En sex veckor gammal merinohane. Toksöt!

Bild tagen av Ida H. som hämtade honom från utställningen åt mig.

Av Louise - 2 maj 2010 17:52

Sen cirka 45 minuter tillbaka är Dianthus nya kompis i hemmet. Aldrig hade jag kunnat tänka mig att jag skulle hitta en vän åt honom så snart. Utställningen i Örsundsbro kom lägligt, annars hade jag nog aldrig fått hit den här lillen.

Nu har jag rengjort buren och alla tillbehör. Kvar är alltså bara introduktionen. Hoppas att den går bra! Allt pekar mot det, med tanke på hur cool och lugn Dianthus är och hur ung den nya pojken är. Men man ska aldrig vara nog för säker. Jag håller tummarna...

Av Louise - 1 maj 2010 15:20

Nu vilar Cinnober i en grav bredvid Emmas och Majas gemensamma. Det blev jättefint och vi la några blommor bredvid. Nu har jag sett honom för sista gången i det här livet. Som jag saknar mitt underbara lilla energiknippe...


Dianthus verkar inte riktigt ha förstått att Cinno inte kommer att komma tillbaka. Antagligen kan han inte föreställa sig i sin vildaste fantasi att Cinnober(Dinnos ledare, hans beskyddare, hans förebild) har lämnat honom. Varje gång jag lägger tillbaka honom i buren nosar han runt lite för att se om kompisen är där, men nej. Jag önskar att jag kunde förklara för honom.


Hoppet har inte lämnat honom och tålamodet verkar bestå, men han är förstås mycket lågmäldare och stillsammare än vanligt. Cinno var den som fick liv i honom. Dianthus behöver en ny vän så snart som möjligt, hur tungt det än kan kännas. Men jag vill ju inte att han ska hinna förlora livsgnistan och bli deprimerad.


Ju snarare, ju bättre, så den nya vännen är väldigt snart på ingång. Det är lite svårt att smälta, men jag tror inte att det skulle bli mycket lättare bara för att jag väntar en vecka mer eller mindre. De oundvikliga skuldkänslorna består ändå.
Och jag vill inte vänta längre än två veckor, med tanke på vad som hände förra gången. Efter så lång tid tappade den kvarvarande grisen livsgnistan och efter dubbla tiden gick hon bort.


Det kommer nog gå att älska den lilla kommande grisen också, förr eller senare. Märk mina ord: också. Cinnober ska aldrig ersättas. Han har en speciell, reserverad plats i mitt hjärta.

Av Louise - 1 maj 2010 01:34

Det var det otänkbara. Det var urinsten. För att bli av med åkomman skulle operation behöva tilltas. Som att älsklingen inte hade nog med problem, satt stenen på ett dåligt ställe som var svårt att komma åt. Vi behövde ta ett beslut på en gång; operation eller avlivning. Stackars lilla otursgrisen...


Ifall operationen, mot alla odds, skulle gå vägen, fanns fortfarande risken att han inte ens skulle vakna efter sövningen eller inte skulle komma igång med ätandet efteråt. Som en extra, hemsk bonus till helvetessjukdomen, finns alltid risken för återfall. Det var bara att väga riskerna och lägga ihop ett och ett för att förstå vad jag var tvungen att ta för beslut. Det högg i hjärtat, men jag ville och vill inte att mitt lilla solsken ska lida. För många gånger har jag agerat själviskt till ingen nytta och åsamkat onödigt lidande för både djur och ägare. Jag kunde inte tänka på mig själv den här gången.



Han fick stilla somna in hos veterinären, med mig nära till hands.


Mitt hjärta gråter. Himlen blev en ängel rikare 29/4-2010. Min lilla älskade ögonsten. Det var kärlek vid första ögonkastet och aldrig ska den kärleken falna. Han var den socialaste, busigaste och roligaste grisen som man kan tänka sig. Helt underbar. Ett riktigt energiknippe, verkligen speciell. Aldrig hade jag kunnat ana att den energin skulle gå ur honom så snart.


Cinnober, Cinnober... han finns för alltid i mitt hjärta och minne. Jag saknar honom något enormt. Har knappt kunnat andas på grund av sorgen, det känns så overkligt. Tårarna bara strömmar ner för mina kinder. Min älskade, älskade gris...

Ovido - Quiz & Flashcards