Alla inlägg den 15 juni 2010

Av Louise - 15 juni 2010 17:16

Idag klockan 14 fick det bli ett veterinärbesök. Det gick inte förneka längre. Svaret uppnådde(sorgligt nog) mina förväntningar: det finns en liten urinsten i urinblåsan. Läget är inte akut, så jag ska avvakta lite till och kanske försöka hitta en bra och förhållandevis billig veterinärklinik som kan operera ut stenen(helvete för att jag inte försäkrade grisarna!). Han ordinerades metacam, så nu slipper han att ha ont åtminstone.


Både Cinno och Dinno har nu drabbats av urinsten. Kosten måste vara boven i dramat. Jag fnulade lite på detta förut och upptäckte till min stora förvåning att det ändå funnits många delar av mina marsvins kost som kan ha bidragit till denna situation. Mina marsvins basföda har varit kinakål. Utöver detta har de blivit tilldelade större mängder persilja och maksrosor, plus mycket annan föda förstås. I 1-1,5 år fick de också pellets.


Kinakål = 2ggr vitkålens kalciumvärde
Persilja = 3 ggr vitkålens kalciumvärde
Maskrosor = 4 ggr vitkålens kalciumvärde
Pellets = Onödigt kalciumtillskott


Det känns verkligen förfärligt att veta det här, kan jag lova! Att jag har varit orsaken till mina egna marsvins elände. Fy sjutton...


Jag har inte tid att oroa mig över det förgångna dock. Nu ber jag(kallad ateist) till Gud med all min kraft och hoppas, hoppas att Dianthus snart kan bli av med den förfärliga åkomman.

Ovido - Quiz & Flashcards